Światowy konflikt - pudełko

Światowy konflikt – recenzja gry

Światowy konflikt - okładka

Światowy konflikt to gra karciana oparta na blefie. Wygra ten kto lepiej ukryje swoje zamiary lub w porę odczyta grę przeciwników. W grze próbujemy sięgnąć po władzę i pieniądze wykorzystując swoje wpływy. Albo próbujemy pozbawić i wpływów i pieniędzy przeciwników. Akcja gry osadzona jest w jednym z państw leżących na granicy stref wpływów: rosyjskiej i zachodniej. Wcielamy się w lokalnych polityków, a naszym zadaniem jest sięgnąć po władzę. Aby to udało, będziemy musieli wykorzystać swoje wpływy w kraju i za granicą, lub pozyskiwać fundusze na swoją działalność, w kraju bądź za granicą. W końcu bez pieniędzy nie sięga się po władzę!

Światowy konflikt to tak naprawdę spolszczona wersja gry Coup, która jest dosyć dobrze oceniana w najpopularniejszym serwisie planszówkowym na świecie czyli Boardgamegeek. Do samej fabuły nie ma co się zbytnio przywiązywać bo niestety nie towarzyszy nam ona podczas gry, a szkoda 🙁 Gra ma spory potencjał, a mechanika oparta na blefie jest iście pokerowa. Czegoś jej jednak brakuje, co postaram się wyjaśnić poniżej.

Światowy konflikt – opis rozgrywki

Światowy konflikt to gra, w której głównym elementem są karty wpływów. Tych kart jest 18, po 3 każdego rodzaju: Rosja, Protest, Media, Policja, Unia Europejska i ONZ. Do gry niezbędne są też karty pieniędzy i znaczniki oraz karty pomocy (spis akcji gracza). Każdy gracz otrzymuje dwie losowe karty wpływu, jedną kartę pieniędzy (znacznik ustawia na 2 000 000 $) i kartę pomocy. W każdej rozgrywce należy odrzucić jeden rodzaj kart Media lub ONZ. Są one wykorzystywane zamiennie, nie mogą uczestniczyć w grze jednocześnie.

Światowy konflikt - instrukcje

O co w tym wszystkim chodzi? Gra polega na tym, że każdy uczestnik, po kolei wykonuje akcję.

Skąd wiemy jaką akcję wykonać? Otóż do każdej karty wpływów przypisana jest jedna akcja + są trzy akcje, które może wykonać każdy gracz + można blefować (i wykonywać akcję przypisaną do innej karty wpływów). Np. do karty Rosja przypisana jest akcja “Gracz otrzymuje 3 000 000$”.

Zawodnik po ogłoszeniu jaką akcję wykonuje może spotkać się z blokadą – o ile akcja Rosja nie może być zablokowana (wszystkie informacje na karcie pomocy), to np. akcję Policja (gracz bierze od wybranego gracza 2 000 000$) można zablokować. Teoretycznie taka akcja może być zablokowana przez Policję, Media/ONZ, lub przez przeciwnika, który blefuje że posiada kartę, która może zablokować tę akcję. Z zablokowaniem albo można się pogodzić (oceniamy sytuacje i w sumie wydaje nam się, że przeciwnik może mieć tę kartę) i nie wykonać ogłoszonej akcji, albo ją sprawdzić.

Przykład: Gracz ogłasza, że wykonuje akcję Rosja. Przeciwnikowi wydaje się, że on może blefować. Tej akcji nie można zablokować, ale można sprawdzić, czy rzeczywiście gracz posiada tę kartę. Przeciwnik ogłasza, że sprawdza czy gracz blefuje. Gracz pokazuje kartę i nie jest to Rosja – kłamał. Teraz musi pozbyć się tej karty odkładając ją awersem do góry przed siebie. Grę kontynuuje z jedną kartą wpływów. Gdyby okazało się, że gracz jednak posiada tę kartę (pokazuje, że ją ma) i przeciwnik niesłusznie go sprawdził, to przeciwnik musi wybrać jedną ze swoich kart i odłożyć obok siebie awersem do góry. Niesłusznie posądzony gracz wtasowuje odkrytą kartę do talii kart wpływów i dobiera sobie nową kartę wpływów – kontynuuje grę z dwoma kartami.  Automatycznie dowiadujemy się jaka karta już nie bierze udziału w grze.

Światowy konflikt - karty wpływów

Podczas gry należy śledzić, czy przypadkiem któryś z graczy mocno się nie wzbogacił. Są dwie niebezpieczne akcje, które gracz może wykonać a mianowicie Protest (gracz płacąc 3 000 000$ wskazuje gracza, który musi odkryć jedną swoją kartę). Ta karta może być zablokowana tylko przez UE. I druga akcja Afera – tutaj gracz płaci 7 000 000$ i wskazuje gracza, który musi odkryć swoją kartę wpływów. Niestety ta akcja nie może być zablokowana.

Wygrywa gracz, który jako jedyny posiada minimum jedną kartę wpływów na ręce.

Zawartość opakowania:

  • 18 kart wpływów
  • 6 kart pieniędzy
  • instrukcja
  • 6 arkuszy pomocy
  • 6 znaczników

Ciężko się do czegoś przyczepić bo elementów nie ma za wiele. Jednak znajdujemy w niej jeden spory minus – karty wpływów są mało czytelne. Nie mam tu na myśli grafik w tle, które zajmują niemal całą powierzchnię karty, a niewielkie elementy na dole, które informują o tym jakie inny karty mogą daną akcję zablokować i kogo Ty możesz blokować z użyciem tej karty.

Bardzo dobra znajomość relacji miedzy poszczególnymi kartami jest wręcz konieczna do płynnej gry. Reagować trzeba szybko, bez namysłu by przeciwnicy nie odkryli naszego ewentualnego blefu. Możemy zatem uznać to za sporą niedogodność, gdyż nieustannie na początku przygody z tą grą musimy patrzeć w instrukcję.

Światowy konflikt - zawartość pudełka

Światowy konflikt – nasza ocena:

Wykonanie: (3,0 / 5)
Grywalność: (3,5 / 5)
Towarzyskość: (4,0 / 5)
Fabuła: (3,0 / 5)

Przechodząc do oceny tej gry mam mieszane uczucia. Z jednej strony podoba mi się sam koncept gry karcianej w iście pokerowym klimacie, gdzie trzeba panować nad emocjami lub mądrze je wykorzystywać. Swoją drogą jestem w tym podobno bardzo kiepski 😀 Z drugiej strony cały czas mam wrażenie, że gra jest nieco niedopracowana. Sama rozgrywka jest bardzo krótka i czasami już w pierwszym ruchu można stracić wszystkie swoje karty. W sumie jedna partia trwa 5-15 minut. Co prawda sprawia to, że jest masa okazji do rewanży, ale jednocześnie partia nie zdąży się dobrze rozpocząć, a już następuje koniec. Jak pewnie możecie się domyślić im więcej osób tym rozgrywka jest ciekawsza. Gra może posłużyć jako jeden z elementów imprezy jednak na pewno nie będzie stanowić głównego punktu spotkania. Z dobrych stron, gra spodoba się fanom pokera czy innych planszówek, w których mamy okazję eliminowania przeciwników 😉

Zobacz również

Kalambury - zdjęcie wyróżniające

Kalambury – recenzja gry

Kalambury do gra stara jak świat. Istniały pewnie jeszcze zanim ktokolwiek wpadł na pomysł tworzenia
Tajemnicze domostwo - zdjęcie wyróżniające

Tajemnicze Domostwo – recenzja gry

Daj się wciągnąć w mroczny klimat gry Tajemnicze Domostwo i wspólnie z towarzyszami rozwiążcie zagadkę
Gry zespołowe na imprezę - Mafia

Mafia – recenzja gry

Gra Mafia to świetny przykład jak nauki psychologiczne przenikają z sal wykładowych do popkultury i

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *