Munchkin - instrukcja, karty, kostka

Munchkin – opinia o grze

Puk! Puk!Munchkin - okładka

Tak, pukasz do drzwi i nie wiesz co się za nimi kryje. Przeszukujesz komnaty, lochy, podziemia – bo przecież lubisz przygody – i stawiasz czoło napotkanym przeszkodom, akceptujesz bieg zdarzeń albo przeszkadzasz innym. Oto Munchkin!

Zasady gry są łatwe do zrozumienia. Nie ma ich właściwie zbyt wiele – co nie znaczy, że gra jest banalna. W sumie to na początku trzeba się dowiedzieć jakie działania możesz/musisz wykonać w swojej turze. Jak już to wiesz, to wystarczy, że będziesz wnikliwie czytać karty, które masz na ręku, czy wyłożone na stole. I można grać!

Ok, od początku. Munchkin to dwa rodzaje kart – karty Drzwi i karty Skarby. Na początku rozgrywki dostajesz po cztery każdego rodzaju. To, że masz te karty na ręce nie znaczy, że możesz ich używać w dowolnym momencie. Wśród kart możesz znaleźć karty Przedmioty, np. broń, “karty specjalne” jednorazowego użytku (lub nie), karty Klas, karty Ras oraz Potwory.

Munchkin - rodzaje kart

Twoja tura zaczyna się od wyłożenia kart, których będziesz chciał używać w rozgrywce – możesz wyłożyć, bronie, zbroje, akcesoria oraz  maks. jedną klasę i maks. jedną rasę. Bo generalnie grę zaczynasz jako Człowiek – nie posiadasz żadnej klasy, a posiadając klasę lub/i rasę zdobywasz dodatkowe “moce”. Kartami możesz  handlować lub się nimi wymieniać z innymi graczami. Gdy jesteś już “wyposażony” otwierasz drzwi, czyli dobierasz kartę ze stosu Drzwi. Możesz zastać tam Potwora lub klątwę. Z Potworem walczysz lub od niego uciekasz. Możesz walczyć sam, jeżeli liczba Twojej “mocy” (czyli bonusów z wyłożonych kart + liczba poziomów + karty specjalne) jest wystarczająca, żeby go pokonać. Możesz poprosić innych o pomoc lub kogoś przekupić, by to zrobił. Może zdarzyć się tak, że któryś z graczy zwiększy moc Potwora lub dołoży Ci kolejnego (bo może, bo posiada kartę specjalną, która na to pozwala). Wtedy albo prosisz o pomoc i wspólnie walczycie z Potworem albo uciekasz. Jeżeli próbujesz uciekać musisz rzucić kostką. Wynik 5 i więcej to ucieczka udana, 4 i mniej to marny koniec – wykonujesz działanie opisane na karcie lub giniesz.

W przypadku, gdy za drzwiami nie spotkasz Potwora możesz zawalczyć z Potworem z ręki (bo przecież każda wygrana to dodatkowy poziom i Skarby!). Jeżeli nie walczyłeś z dobranym ani swoim Potworem (a dotknęła Cię tylko klątwa) to możesz dobrać kolejną kartę Drzwi, ale tym razem zabierasz ją na rękę. W swojej turze możesz sprzedać Przedmioty, by zyskać jeden poziom. Bo właśnie – i tu najważniejsza informacja – zdobywając 10 poziomów wygrywasz grę. A poziomy zdobywasz walcząc z Potworami lub je kupując – sprzedając Przedmioty. Ważne jest to, że 10 poziom można zdobyć wyłącznie wygrywając z Potworem.

Munchkin - potwory

To tak w skrócie o grze 🙂 A jak ją oceniam?

Gra jest mocno angażująca – musisz dokładnie myśleć nad swoimi ruchami i tym samym obserwować, co robią przeciwnicy, by móc im zepsuć plany – przecież nie mogą wygrać! I to jest super.

Humor w grze. Karty, rysunki, nazwy, opisy, a nawet instrukcja to parodia. Ale w dobrym znaczeniu tego słowa! Twórcy gry (Steve Jackson Games) mocno się postarali o to by gracze mogli się dobrze bawić już na etapie czytania zasad, czy poznając karty. Na przykład – jest informacja w instrukcji, że jeżeli pojawi się konflikt między graczami dotyczący zasad gry, sędzią jest… właściciel gry. To on rozstrzyga spór. Czad! 🙂

Zaletą też jest to, że można w Munchkina grać w 6 osób – oczywiście im więcej, tym lepiej. A! Ta karciana gra planszowa ma baaardzo dużo rozszerzeń, jest mocno rozbudowana o dodatkowe warianty. Coś więcej? Może to, że rozgrywka trwa dość długo – grając w czworo trzeba zarezerwować ponad 2 godziny.

Wykonanie: (4,0 / 5)
Grywalność: (4,0 / 5)
Towarzyskość: (4,5 / 5)
Fabuła: (4,0 / 5)

Munchkin – zawartość pudełka:

  • 165 kart do gry,
  • kość sześciościenna,
  • instrukcja.

Munchkin - pudełko

Zobacz również

Gry zespołowe na imprezę - Mafia

Mafia – recenzja gry

Gra Mafia to świetny przykład jak nauki psychologiczne przenikają z sal wykładowych do popkultury i
Wsiąść do pociągu - zółta trasa

Wsiąść do pociągu – jaką podstawę wybrać?

Z tuzinami nagród oraz ponad 6 milionami sprzedanych egzemplarzy seria gier Wsiąść do pociągu jest
7 cudów świata - kolos rodyjski

7 cudów świata – recenzja gry

7 cudów świata to niesamowicie wciągająca strategiczna gra planszowa. Przez trzy Ery wcielamy się w

1 thought on “Munchkin – opinia o grze”